Diskussionen om NotPetya är inte rolig: massor av offer med få möjligheter till hjälp. Den massiva attacken dök upp över hela världen, men hade Ukraina som sitt huvudsakliga mål. De inledande handlingarna och utseendet lurade allihop till att tro att den här varianten var ett ransomware. Ett ransomware är en typ av skadeprogram som levererar en skadlig last som sedan startar en process av filkryptering. Immitationer började dyka upp ganska nyligen: en av dom kallades för Petya+.
Dock noterades det ganska snabbt att NotPetya inte var ett krypteringsvirus, utan en helt annan infektion. Säkerhetsforskare kategoriserade det ganska snabbt som en diskrensare, vilket troligen skadar operativsystemen permanent.
För att tydliggöra det ytterligare, NotPetya distribuerades via skadliga uppdateringar för M.E.Doc – en produkt från Ukraina för redovisning. Istället för att infektera människor som har väldigt lite resurser för att betala kravet på lösensumman, siktade krypteringsvirus ännu högre: att invadera data-nätverk tillhörande större bolag, stormarknader m.m. Efter att stormen lagt sig försökte kaparna nå deras inkomstkvot genom att sälja botemedlet för infektionen.
FedEx är en global tjänst för leveranser och var ett av de olyckliga offren som kanske aldrig återfår sin data som krypterats av NotPetya. Representanter av FedEx uttalade sig om att deras tjänst kommer för tillfället gå igenom en del komplikationer tack vare skadan diskrensaren lyckades åstadkomma. Dessa ”komplikationer” betyder att det eventuellt kommer ske förseningar gällande mottagelser och beställningar av leverans.
Företaget säger att de inte utesluter möjligheten till en filåterställning (och skulle troligen bli väldigt glada för en), men de erkänner att det kan ta en hel del tid och energi. FedEx indikerar också att med TNT operationerna och kundtjänsten påverkad, så kan inte företaget utvärdera exakt hur stor skadan är. Det är ytterst sorgligt för FedEx att behöva förklara att de inte har en försäkring som kan betala skadorna efter ransomware attacken.
Det är här som vi noterar en missuppfattning som många har. Även fast kapare fortsätter mycket starkare och mer aggressivt, visar ytterst få människor deras intresse för säkerheten på internet. FedEx kunde självklart inte förutspå en infektion som diskrensaren, vem kunde någonsin veta att en sådan olycka ens kunde ske?
Många andra tjänster som har blivit träffad av NotPetya lider fortfarande av konsekvenserna från det, en del mindre och andra betydligt värre. Dock är det viktigt att komma ihåg att människor bör skydda sig data ordentligt. Om du är en frekvent användare av internet, då rekommenderar vi dig starkt att du laddar upp alla dina filer till en backup-enhet och hoppas att den hemska infektionen aldrig når din enhet.
Källa: securityweek.com
Källa: https://www.2-viruses.com/aftermath-of-notpetya-fedex-might-have-lost-their-files-for-good
Läs "Efterföljden av NotPetya: FedEx kanske har förlorat sina filer för gott" på andra språk
- Aftermath of NotPetya: FedEx might have lost their files for good (en)
- Secuelas de NotPetya: FedEx podrÃa haber perdido sus archivos para siempre (es)
- NotPetyaã®ä½™æ³¢: FedExãŒæ°¸ä¹…ã«ãƒ•ã‚¡ã‚¤ãƒ«ã‚’紛失ã—ãŸå¯èƒ½æ€§ (jp)
- Conséquences de NotPetya: FedEx pourrait avoir perdu ses fichiers pour de bon (fr)
- Nachwirkungen von NotPetya: FedEx verliert Dateien vermutlich endgültig (de)
- Resultatet af NotPetya: FedEx har nok mistet deres filer for altid (dk)